Běhat či neběhat naboso, to je to, oč tu běží.

Minimalismus v poslední době doslova prosakuje snad do všech odvětví a oborů. Od módy, kde lidi třídí své šatníky a vyhazují oblečení, přes bydlení v téměř prázdných pokojích, vybavených jen tím nejnutnějším, až po běh a chůzi tak, jak by nám to mělo být nejpřirozenější a pro naše tělo nejzdravější. Naboso. Ale je to opravdu pro tvoje tělo tak zdravé a přirozené, jak se říká?

Běžečtí minimalisté jsou nadšenci, kteří běh a chůzi provozují zásadně bez bot. Je to, ale vhodné a pro tvoje tělo jednoznačně prospěšné? Bohužel ne. Jako všechno, i chůze naboso, má své pro a proti.

Pro malé děti je chůze naboso první a zároveň nejdůležitější zkušeností, dospělým napomáhá při stresu a potížích se spánkem. Jsou tady ale i negativa, na které bys rozhodně neměl zapomínat!

“Jako všechno, i chůze naboso, má své pro a proti.”

Například pokud dítě chodí naboso až příliš často, může to vést až k problémům s plochou nohou (padání klenby). Lidé, kteří již tyto problémy s chodidlem, zborcenou klenbou, nebo došlapem řeší, by měli být obezřetní. Chůze naboso pro ně může být nejen nepříjemná, ale i bolestivá.

Stejně jako lidé, kteří mají problémy s ledvinami, by se do chůze naboso neměli hrnout. Tady ovšem platí, že je třeba tyto problémy řešit: chodidlo a klenbu návštěvou ortopeda a došlap správnou, smysluplnou analýzou ke zlepšení nejen došlapu, ale držení celého těla. 

V dnešní době, kdy technika šla neuvěřitelně rychle kupředu není problém zanalyzovat si došlap po každé, když jdeš běhat třeba s chytrou vložku do boty! Ta ti řekne vše o tvém došlapu, držení těla, těžišti a mnohem více! Klikni pro víc informací o chytré vložce do boty.

Pokud bychom se měli bavit o chůzi naboso po městě, jistě se mnou budeš souhlasit, že je to tak trochu na hlavu. Pominu-li fakt, že města jsou kolikrát plná odpadků a nečistot, žijeme v betonové džungli a jsme nuceni kráčet pouze po tvrdém asfaltu, který zdraví noze taky dvakrát nepřidá.

Další fakt je to, že se můžeš velmi rychle poranit. Nemluvě o silnici, kde zůstávají zbytky gumy z pneumatik brzdících aut, které v sobě obsahují velké množství rakovinotvorných a tělu škodlivých látek, které se mohou takto velmi rychle a snadno dostat do kůže.

Pokud  už je pro minimalistu nutné vzít si boty, určitě si vezme barefoot, čili “bosou botu”. Tyto “boty” jsou bez zvýšené paty, bez podpory klenby, bez přizvenuté špičky, se širokým prostorem na prsty, s tenkou ohebnou podrážkou a s nízkou hmotností. Nepřináší tedy žádnou oporu, nohu nijak nezpevňují a je to v podstatě stejné, jako bys byl úplně naboso.

“Pokud  už je pro minimalistu nutné vzít si boty, určitě si vezme barefoot, čili “bosou botu”.”

V podmínkách, v jakých žijeme, kdy se pohybujeme nejčastěji po tvrdém terénu, je chůze naboso téměř nemyslitelná. Nárazy nohy na tvrdý povrch se negativně podepisují na zdraví kloubů. Proto je zapotřebí mít obuv s pevnou podešví. Chůze naboso navíc dává zabrat tvým klenbám. Ty máš na noze dvě: podélnou a příčnou, a podpořit je můžeš právě výběrem správné, zpevněné obuvi.

 

Je ale samozřejmě jenom na Tobě, jestli se pro chůzi nebo běh naboso rozhodneš, každopádně nezapomínej na svůj aktuální zdravotní stav, stav chodidla, počet naběhaných kilometrů a rozhodně se nepřeceňuj. Začni třeba s pomalým tréninkem doma. Choď co nejvíc naboso po domě nebo bytě. Rozhodně chodidlo nepřetěžuj a dávej si od tréninku pravidelné pauzy aby noha mohla správně regenerovat.

NENECHTE SI UJÍT miomove AKTUALITY